De Grote Belgische Dansvitrine

Bérengère Bodin

In haar geboortestadje in het westen van Frankrijk, dicht bij de oceaan, verklaarde Bérengère Bodin als kind en tot groot jolijt van de volwassenen: “ik ga bij de Indianen wonen!”. Op 15-jarige leeftijd kwam ze in aanraking met het dansen en werd die levensdroom werkelijkheid. Deze nieuwe taal bracht haar liefde voor woorden onder spanning en leidt de zoektocht naar vrijheid die kenmerkend is voor de meutes die dezelfde nooit geleste dorst naar nieuwe waarheden delen…

Na haar opleiding aan het CNDC in Angers wordt haar – bewust wisselend – pad vooral bepaald door haar ontmoetingen. Met de dans van Raimund Hogue, Joelle Bouvier, Carolyn Carlson en het KKI, met het theater van Isabella Soupart, en de hedendaagse muziek van het Vocaalab, met het maken van animatiefilms en de geschifte wereld van Robyn Orlin, de videosamenwerking met Kurt d’Haeseleer of de cinema met Géraldine Doignon, maar het is via primero van Lisi Estaras dat ze Gent voor het eerst leer kennen. En vanuit Gent ontstaan de talloze, ongelofelijke en rijke ontmoetingen zoals die met cacao bleu, kabinet K, l’hommme en Alain Platel. In 2018 werkt ze samen met Christophe Marthaler voor zijn eerste creatie als directeur van de Ruhrtriennale Universe.

“Waarom engageer ik mij voor een project als De Grote Belgische Dansvitrine?

In de studio gebeurt het dat ik achter de werktafel zit, wat men kan kwalificeren als “choreograaf”, ofwel zweet ik op de dansvloer, wat men algemeen genomen “uitvoerder” noemt. Die twee posities zijn voor mij twee verschillende werelden, die ik graag afwissel, om me te voeden. Deel uitmaken van het avontuur van de Dansvitrine – een externe blik geven vanop een afstand –  is een nieuwe, verrijkende ervaring. Maar de essentie blijft volgens mij in elke creatie dezelfde: “in dienst staan van”.”

Foto: Tuur Uyttenhove