De Grote Belgische Dansvitrine

Hildegard De Vuyst

Eind ‘94 werkte ze voor het eerst als dramaturg, bij Het muziek Lod. Toen Lod in ’95 een coproductie aanging met les ballets C de la B voor La Tristeza Complice, werd dat het startschot voor een lange samenwerking met regisseur Alain Platel. Als freelancer werkte ze ook nog samen met andere choreografen uit dezelfde stal: Koen Augustijnen (To crush time) en Sidi Larbi Cherkaoui (Rien de rien). Ondertussen gaf ze workshops (dansdramaturgie) in Amsterdam, Lublin of Aarhus; gaf ze les op het Rits, de Brusselse school voor acteurs en regisseurs; zette ze een publicatie op poten over de kunstencentra in Vlaanderen (Alles is rustig) in samenwerking met het Vlaams Theater Instituut; …

Vanaf 2001 nam haar bestaan een nieuwe wending: KVS in Brussel kreeg een nieuwe leiding en ze ging er aan de slag als dramaturg. Via Platel is ze voor het eerst in Palestina terechtgekomen, in 2004. Dat heeft later geleid tot PASS (Performing Arts Summer School), een lange termijnproject met jonge Palestijnse podiumkunstenaars dat ze sinds 2007 coördineert, een samenwerking tussen KVS, les ballets C de la B en A.M. Qattan Foundation in Ramallah. Het orgelpunt hiervan is de productie Badke met 10 Palestijnse dansers die in het voorjaar van 2014 naar Palestina reist.

Vanaf september 2016 maakt ze deel uit van de ploeg van les ballets C de la B en geeft ze als dramaturge ook mee vorm aan het Festival de Marseille.

Foto: Danny Willems